Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-27@20:29:48 GMT

3 درمان قرآنی برای مقابله با وسوسه

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۷۷۵۴۴

3 درمان قرآنی برای مقابله با وسوسه

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ همایش مقابله با عوامل استرس‌زا با رویکرد سوره ناس و چگونگی روش تدبر در قرآن کریم امروز، یک‌شنبه دوم دی‌ماه، با حضور یاسر رضازاده، استاد دانشگاه تهران و مدیر مدرسه قرآن و عترت این دانشگاه در سالن همایش‌های دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد. رضا‌زاده در ابتدای این جلسه اظهار کرد: سوره‌های قرآن کریم می‌توانند همانند نوری قلب مومن را بشکافند و آفات قلب را از بین ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در احادیث و کتب مختلف خواص و فضایل متعددی برای این سوره‌های معطر آورده شده است و سوره ناس نیز یکی از این سوره‌هاست که سفارش فراوانی برای قرائت آن شده است.
وی ادامه داد: زمانی که سوره ناس را می‌خوانیم به طور طبیعی به مسئله وسوسه در ساختار وجودی انسان پی‌ می‌بریم. هرچیزی است که به ذهن ما وارد می‌شود یا ورودی مثبت و یا منفی دارد؛ اگر ورودی منفی باشد وسوسه می‌شود و اگر مثبت باشد به آن الهام و یا در برخی مواقع وحی می‌گوییم.
مدیر مدرسه قرآن و عترت (ع) دانشگاه تهران تصریح کرد: آن چیزی که وسوسه است از سوی شیطان و ایادی اوست و آن چیزی که از جنس الهام است از جنس ملائک و وحی است. زمانی که در آغاز این سوره خداوند بنده برگزیده‌اش را مخاطب می‌سازد و می‌فرماید: «قل اعوذ برب الناس؛ هان‌ ای پیامبر بگو پناه می‌برم به پروردگار مردم» درواقع به این مفهوم می‌رسیم که رابطه‌ای بین رب‌ناس و وسوسه وجود دارد و در حقیقت منظور این است که به کسی پناه ببرید که انسان‌ها را آفریده و تدبیرهمه امور و شئوناتشان و بازگشت آنان نیز به سوی اوست.   در مسیر افکار و تبلیغات رحمانی باشیم
وی بیان کرد: در آیات ابتدایی سوره ناس روی سه وصف از اوصاف بزرگ خداوند (ربوبیت، مالکیت و اله بودن) تکیه شده که همه آن‌ها ارتباط مستقیمی به تربیت انسان و نجات او از چنگال وسوسه‌گران دارند. البته منظور از پناه بردن به خدا این نیست که انسان تنها با زبان این جمله را بگوید بلکه باید با فکر و عقیده و عمل نیز خود را در پناه خدا قرار دهد، خود را از را‌ه‌های شیطانی، برنامه‌های شیطانی، افکار و تبلیغات شیطانی، مجالس و محافل شیطانی کنار بکشد و در مسیر افکار و تبلیغات رحمانی جای دهد؛ و گرنه انسانی که عملا خود را در معرض طوفان آن وسوسه‌ها قرار داده تنها با خواندن این سوره و گفتن این الفاظ به جایی نمی‌رسد.
رضا‌زاده با بیان اینکه انسان با گفتن «برب الناس» اعتراف به ربوبیت پروردگار می‌کند و خود را تحت تربیت او قرار می‌دهد، افزود: با گفتن «ملک الناس» خود را ملک او می‌داند و بنده گوش به فرمانش می‌شود و با گفتن «اله الناس» در طریق عبودیت او گام بر‌می‌دارد و از عبادت غیر او پرهیز می‌کند.
این استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: بدون شک کسی که به این صفات سه‌گانه مومن باشد و خود را با هر‌ سه هماهنگ کند از شر وسوسه‌گران در امان خواهد بود. در حقیقت این اوصاف سه‌گانه سه درس مهم تربیتی و سه وسیله نجات از شر وسوسه‌گران است و انسان را در مقابل آن‌ها بیمه می‌کند.   ارتباط بین ناس و وسوسه
وی گفت: بین ناس و وسوسه رابطه وجود دارد و ما هم در معرض وسوسه هستیم و این وسوسه هم در معرض شر است. وسوسه سیستم نظام اولویت و انتخاب شما را تغییر می‌دهد و شر یعنی اینکه شما از یک کار اصلی به یک کار فرعی حرکت کنید. وسوسه داده‌ای است که غیر واقعی است و سیستم یقین را زایل می‌کند. حال قرآن می‌گوید پناهگاه این وسوسه‌ها رب‌الناس است. این یعنی به احتمال زیاد ریشه وسوسه ناس است.
ر‌ضا‌زاده تصریح کرد: ما در معرض داده‌ها و القائات بیرونی از سوی ناس هستیم و سوره ناس می‌خواهد درمان این درد را به ما بگوید. این سوره درواقع به ما می‌گوید که انسان گرفتار دردی به نام وسوسه است که برای درمان آن باید به این سه درمان یعنی ربوبیت، مالکیت و اله بودن پناه برد. اما خداوند این اراده را هم به انسان داده است که خود خیر و یا شر را انتخاب کند و در مسیر آن‌ها قرار بگیرد.
این استاد دانشگاه تهران بیان کرد: انسان به طور طبیعی مجبور به زندگی اجتماعی است و به طبع ثانویه ناچار به اجتماع است از این اجتماع وقتی به این جامعه نگاه می‌کنیم القائاتی به ما می‌شود که این نگاه اگر از خروجی رب‌الناس نباشد به وسوسه تبدیل می‌شود. در این جریان اگر کسی توانایی نگاه عقلانی را نسبت به جامعه فعال کند به فهم و شناختی می‌رسد که گرفتار وسوسه نخواهد شد.   وسوسه داده‌ای است که هر خروجی را به هم می‌ریزد
وی در خصوص ارتباط وسوسه و استرس هم گفت: وسوسه دقیقا داده‌ای است که هر خروجی را به هم می‌ریزد و باعث ایجاد اختلال و استرس در فرد می‌شود. اگر این وسوسه کنترل نشود و از خروجی‌های مختلف ذهنی وارد شود تبدیل به بزرگترین استرس‌ها می‌شود. همه این موارد بستگی به حجم سیگنال‌هایی دارد که در زندگی انسان می‌تواند اثرگذار باشد.
به گزارش ایکنا؛ این همایش به صورت پرسش و پاسخ با دانشجویان برگزار شد و در پایان کارشناس برنامه ضمن طرح این سوال که اگر گرفتار وسوسه شوید چه اقدامی می‌کنید و چه راهی را انتخاب می‌کنید این همایش را برای جلسه بعدی و پاسخ به آن ترک کرد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا جامعه رضا زاده وسوسه و قران سوره ناس شیوه زندگی رسم عاشقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۷۷۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، امیرحجت مرادی، مدیرعامل مؤسسه تسنیم قرآن و عترت گیلان در گفت‌وگویی از آغاز ثبت‌نام سومین دوره مسابقات تیمی حافظان و قاریان قرآن کریم استان خبر داد و اظهار کرد: سومین دوره مسابقات تیمی حافظان و قاریان قرآن کریم «ضحی» گرامیداشت شهدای قرآنی گیلان این دوره در قالب لیگ در استان برگزار می‌شود.

وی افزود: رشته‌های این دوره شامل حفظ جزء۳۰، حفظ سه،  پنج، ۱۰، ۲۰ و حفظ کل و قرائت و حفظ موضوعی(مسطورا) است؛ مسابقات گروه‌های ۱۰ و ۲۰ جزء و حفظ کل به صورت لیگ و گروه‌های قرائت و حفظ جزء ۳۰، سه جزء و پنج جزء به‌صورت یک مرحله‌ای(جام قهرمانی) برگزار خواهد شد.

مسئول دبیرخانه هفته قرآن و عترت گیلان با بیان اینکه در رشته‌های حفظ اجزاء همه اعضای تیم یکسان و از ابتدای قرآن نظیر سه جزء اول، پنج جزء اول و غیره است، گفت: در رشته قرائت آقایان ترکیب تیم شامل یک نفر تحقیق، یک نفر ترتیل، یک نفر مؤذن و در بخش بانوان یک نفر تحقیق، یک نفر ترتیل و یک نفر دعاخوان است؛ رشته حفظ موضوعی بر اساس طرح زندگی با آیه‌ها «مسطورا» شامل حفظ و مفاهیم از کتاب مسطورا خواهد بود.

دبیر اجرایی سومین دوره جام قرآنی «ضحی» استان گیلان بیان کرد: در این دوره تیم‌ها توسط شخصیت‌های حقوقی شامل تشکل‌های قرآنی، مجموعه‌های فرهنگی دینی، مدارس یا شخصیت‌های حقیقی نظیر اساتید، حافظان و قاریان تشکیل می‌شود؛ هر تیم از سه عضو(متسابق) و یک سرپرست تشکیل می‌شود.

مسئول دبیرخانه هفته قرآن و عترت گیلان با بیان اینکه در شخصیت‌های حقوقی مدیر تشکل به عنوان سرپرست تعیین و در شخصیت‌های حقیقی مربی یا یکی از اعضای تیم به عنوان سرپرست معرفی می‌شود، تصریح کرد: ضوابط و آیین‌نامه داوری مسابقات مطابق آیین‌نامه مسابقات رسمی جمهوری اسلامی ایران (اوقاف) است.

وی افزود: همه تیم‌ها باید امتیاز ۷۰ را کسب کنند و معدل تیم نباید از ۷۰ کمتر باشد؛ تیم‌هایی که امتیاز کمتر از ۷۰ را کسب کنند در مراحل بعدی یک گروه سقوط خواهند کرد. 

مرادی گفت: ثبت‌نام این مسابقات آغاز شده و تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد، علاقه‌مندان می‌توانند از طریق تکمیل و ارسال فرم مشخصات از طریق پیام‌رسان ایتا به شماره ۰۹۱۱۱۴۹۳۴۵۷ نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
  انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • عرضه سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب
  • سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود
  • «آوای ابرها» با دغدغه کودکان مظلوم غزه به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
  • «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
  • محکم‌ترین اصل قانون اساسی اسلام که در نهج البلاغه آمده است
  • برپایی نمایشگاه عکس‌های قدیمی سنندج
  • شب خاطره خلبانان هوانیروز در حوزه هنری می شود
  • طرح تدبر در سوره نور در خراسان جنوبی اجرایی می شود