بررسي خواص و فضايل سوره ناس
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۳۵۹۳
خبرگزاري آريا -
سوره ناس جزو چهارقل محسوب مي شود
سوره ناس، صد و چهاردهمين (آخرين) سوره و از سورههاي مکي قرآن که در جزء سيام آورده شده است.
سورههاي قرآن کريم، ميتوانند همانند نوري قلب مومن را بشکافند و آفات قلب وي را از بين ببرند. در احاديث و کتب مختلف خواص و فضايل متعددي براي اين سورههاي معطر آورده شده است و سوره ناس نيز يکي از اين سوره هاست که سفارش فراواني براي قرائت آن شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در همين راستا قصد داريم تا شما را با خواص حيرت انگيز آخرين سوره قرآن کريم يعني سوره ناس آشنا نماييم.
معرفي سوره ناس:
سوره ناس، صد و چهاردهمين (آخرين) سوره و از سورههاي مکي قرآن که در جزء سيام آورده شده است.
سوره ناس جزو چهارقل محسوب مي شود و خداوند در اين سوره به پيامبر (ص) دستور ميدهد در مقابل وسوسهگرانِ پنهان به خدا پناه ببرد. در برخي از تفاسير اهل سنت آمده است اين سوره هنگامي نازل شد که مردي يهودي، پيامبر (ص) را سِحر کرد و پيامبر به سبب آن بيمار شد.
پس از آمدن جبرئيل و نزول سوره فلق و ناس، آيات آن بر پيامبر (ص) خوانده شد و او از بستر بيماري برخاست. برخي از عالمان شيعه به اين سخن اشکال کردهاند و گفتهاند سحر و جادو بر پيامبر (ص) اثر نميکند.
متن و ترجمه سوره ناس
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداي بخشاينده مهربان
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ
بگو: به پروردگار مردم پناه ميبرم.
مَلِکِ النَّاسِ
فرمانرواي مردم.
إِلَهِ النَّاسِ
خداي مردم.
مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ
از شر وسوسه وسوسه گر نهاني.
الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ
آن که در دلهاي مردم وسوسه ميکند.
مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ
خواه از جنيان باشد يا از آدميان
دو سوره ناس و فلق را مشقشقتين و معوذتين گويند
نامگذاري سوره ناس:
همانطور که مي دانيد، ناس به معناي «مردم» است و از آيه اول گرفته شده است و از طرفي سوره ناس را «مُعَوِّذه» نيز ميگويند.
اين نام به سبب آن است که انسان با خواندن اين سوره خود را از وسوسههاي شيطان تعويذ ميکند و در پناه خدا قرار ميدهد.
همچنين به جهت اينکه انسان در مواقع احساس خطر، اين سوره را ميخواند تا پناه و نجات يابد، اين سوره را مُشَقْشَقه نام نهاده اند.
دو سوره ناس و فلق را مشقشقتين و معوذتين گويند.
ترتيب و محل نزول سوره ناس:
سوره ناس جزو سورههاي مکي و در ترتيب نزول، بيست و يکمين سورهاي است که بر پيامبر (ص) نازل شده است. اين سوره در چينش کنوني مُصحَف، صد و چهاردهمين سوره است و در جزء سيام قرآن جاي دارد.
ويژگيها سوره ناس:
سوره ناس 6 آيه، 20 کلمه و 78 حرف دارد. اين سوره به لحاظ حجمي جزو سورههاي مُفصَّلات (داراي آيات کوتاه) است. سوره ناس جزو چهارقل است؛ چهار سورهاي که با کلمه «قُل» آغاز ميشوند.
محتواي سوره ناس:
خداوند در سوره ناس به رسول خود دستور ميدهد از شر وسواس خَنّاس (وسوسهگر نهانى) به خدا پناه ببرد. محتواي اين سوره شبيه سوره فلق است.
هر دو درباره پناه بردن به خدا از شـر و آفتها سخن ميگويند، با اين تفاوت که در سوره فلق انواع مختلف شرور مطرح شده است؛ ولي در اين سوره فقط بر روي شر وسوسهگران ناپيدا (وسواس خناس) تکيه شدهاست.
شأن نزول سوره ناس:
درباره شأن نزول اين سوره، روايتي در منابع اهل سنت نقل شده است که عالمان شيعه آن را نپذيرفتهاند.
در کتاب «الدر المَنثور» از کتابهاي تفسيري اهل سنت آمده است مردى يهودى، پيامبر (ص) را سِحر کرد. جبرئيل نزد پيامبر (ص) آمد و مُعَوِّذتين (سوره فلق و ناس) را آورد و گفت: مردى يهودى تو را سحر کرده و سحر او در فلان چاه است. پيامبر (ص) علي بن ابيطالب را فرستاد تا سِحر را بياورد؛ سپس دستور داد گرههاى آن را باز کند و براى هر گره، يک آيه از مُعَوِّذتين را بخواند. چون گرهها باز و اين دو سوره تمام شد، پيامبر اسلام (ص) سلامتى خود را باز يافت.
علامه طباطبايي در تفسير الميزان مينويسد دليلي وجود ندارد که پيامبر (ص) از نظر جسمي در برابر سِحر و جادو مقاوم باشد و جادو نتواند در بدن او مريضي ايجاد کند؛ بلکه آيات قرآن بر اين دلالت دارند که دل و جان، و عقل و انديشه پيامبر (ص) از سحر و نفوذ شياطين در امان است.
فضيلت سوره ناس:
فضيل بن يسار ميگويد: از پيشواي پنجم، امام باقر (عليه السلام) شنيدم که فرمود: پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله) به بيماري و درد شديدي گرفتار شد، جبرئيل و ميکائيل به محضرش مشرف شدند، جبرئيل بالاي سر آن حضرت و ميکائيل پايين پاهايش نشست. جبرئيل حضرت را در پناه سوره فلق قرار داده و ميکائيل در پناه سوره ناس. (ابي خديجه - که از محضر پيشواي ششم (عليه السلام) استفاده ميکرده - ميگويد: امام صادق (عليه السلام) فرمود: جبرئيل به محضر رسول خدا (صلي الله عليه و آله) مشرف شد. در حالي که آن حضرت از درد به خود ميپيچيد، جبرئيل حضرت را در پناه سورههاي فلق، ناس و توحيد قرار داد و گفت: بسم الله ارقيک و الله يشفيک من کل داء يوذيک، خذها فلتهنيک.
اين امور بيانگر اين است که اين دو سوره، از اهميت فوق العادهاي برخوردار هستند.
عبدالله بن حبيب ميگويد: رسول خدا (صلي الله عليه و آله) به من فرمود: هر يک از سورههاي توحيد، فلق و ناس را در هنگام صبح و عصر سه بار تلاوت کن که تو را از هر چيز ديگري بي نياز ميکنند.
عقبة بن عامر نيز ميگويد: رسول خدا (صلي الله عليه و آله) به من فرمود:اي عقبه! آيا تو را آگاه کنم از سه سورهاي که در تورات، انجيل و قرآن نازل شده است! گفتم: بلي، فدايت شوم! حضرت سورههاي بالا را برايم تلاوت کرد و آنگاه فرمود:اي عقبه! هرگز اين سورهها را فراموش مکن و حتما شبها آنها را تلاوت کن.
بايد توجه داشت اين که اين سورهها در هر سه کتاب آسماني نازل شده، بيانگر اهميت و منزلت اين سوره هاست.
در روايتي از پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله) گفته شده که بعد از هر نمازي، سورههاي معوذتين را تلاوت کن.
شخصي به نام عبدالله بن انيس اسلمي ميگويد: پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله) دست مبارکش را بر سينه ام گذاشت و فرمود: بگو: قل. من نميدانستم چه بگويم، سپس فرمود: بگو: قل هو الله احد بار ديگر به من توجه کرد و فرمود: بگو: قل اعوذ برب الفلق من شر ما خلق وقتي سوره را تمام کردم، باز فرمود: بگو: قل اعوذ برب الناس وقتي اين سوره را نيز به پايان بردم، پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله) فرمود: اين گونه به قرآن پناه ببر و بدان که تنها بدين سورهها ميتوان پناه برد.
خواص سوره ناس:
در طب الائمه آمده است: امام صادق (عليه السلام) فرمود: هرگاه رسول خدا (صلي الله عليه و آله) کسل و بي حال ميشد يا به چشم درد و يا درد ديگري گرفتار ميگرديد، دستهاي خود را باز ميکرد، سورههاي حمد، فلق و ناس را قرائت ميکرد، آنگاه دست هايش را بر صورت و چهره خود ميکشيد، با اين عمل، درد و بيماري او برطرف ميشد.
آنچه گفته شد براي تمام کسالتها و بي حاليها مفيد است و تجربه نيز اين امر را ثابت کرده است، البته اين ما انسانها هستيم که دچار سستي و بي حالي در عبادت ميباشيم و نه پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله).
در تفسير برهان آمده است: رسول خدا (صلي الله عليه و آله) فرمود: هر کس اين سوره را در هنگام کسالت و براي درد و بيماري تلاوت کند، با اجازه خداوند دردش تسکين خواهد يافت، و نيز گفته شده هر کس اين سوره را براي دردي تلاوت کند، شفا خواهد يافت.
در همين تفسير آمده است: رسول خدا (صلي الله عليه و آله) فرمود: هر کس اين سوره را در هنگام خواب قرائت کند، تا صبح در پناه خداوند خواهد بود، و داروي هر درد و آفتي است و براي تلاوت کننده شفا است.
نيز در همين تفسير آمده است: امام صادق (عليه السلام) فرمود: هر کس سوره ناس را هر شب در منزلش تلاوت کند، از بسياري بيماريهاي روحي در امان خواهد بود، و هر کس سوره ناس را بنويسد و آن را همراه کودکان قرار دهد، با اذن خداوند، بيماريهاي روحي کودک، درمان خواهد شد.
در کتاب خواص القرآن آمده است: هر کس در هنگام خواب، سوره ناس را تلاوت کند، يا کسي براي او قرائت نمايد، تعبيرش اين است که از مشکلات رهايي يابد، و بر دشمنانش پيروز شود، وسعت روزي، شادي و سرور به او روي خواهد آورد.
نيز از امام صادق (عليه السلام) نقل شده که خداوند تلاوت کننده سوره ناس را از شر ابليس در امان قرار خواهد داد.
در کتاب لب اللباب آمده است: هر کس سوره ناس را قرائت کند، از کيد و مکر شيطان در امان خواهد بود.
در روايتي از کتاب سعد السعود به نقل از عقبة بن عامر آمده است: پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله) پس از تلاوت سورههاي معوذتين ميفرمود: اين دو سوره، از قدر و منزلت بسيار بالايي برخوردار هستند و هيچ سورهاي در عظمت به اين دو سوره نميرسد.
البته ما بر اساس ايمان و عقيده خويش، قول، فعل و تقرير - تاييد - هر معصومي را حجت ميدانيم و ميتوانيم بگوييم که مومنان بر اساس احاديث و روايات، هيچ شک و ترديدي ندارند که در قرآن مجيد شفا است. خداوند بزرگ ميفرمايد: و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمؤمنين.
هر کس سوره ناس را هر شب تلاوت کند، از بسياري بيماريهاي روحي در امان خواهد بود
چند نکته درباره سوره ناس:
1. تعويذ و خود را در پناه سورههاي قل قرار دادن امري لازم است و نتايج خوبي در پي خواهد داشت.
2. همان گونه که اين کار براي کسي که قرائت ميشود مفيد است، براي خود قاري نيز تاثير دارد.
3. قرائت اين سوره ها، ايمان را قوي و مکر شيطان را ضعيف ميکند.
4. همان گونه که اين سوره براي اشخاص تاثير دارد، در ابعاد زمان و مکان نيز موثر است.
5. اين امور ميتواند براي بستگان و همسايگان اشخاص نيز تاثير داشته باشد.
6. ما اعتقاد داريم که صداها و الفاظ و حتي عمل از بين نميرود، لذا به طريق اولي اصوات آيات باقي ميمانند.
7. بايد توجه داشت که برخي اعمال روحي و معنوي با يکديگر مشترک هستند. به عنوان مثال کتابت، تلاوت و... از اموري هستند که انسان را به نجات و سعادت رهنمون ميشوند.
8. از آنجا که هدف، بهره بردن از قرآن و دعا است، مطمئن هستيم که نتايج خوبي در بر دارد. البته نبايد فراموش کرد که مصلحت اشخاص نيز بسيار مهم است لذا توکل و اعتماد به خداوند بسيار اهميت دارد.
9. توسل به پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله) و خاندان او، توسل به وجه الله است. خاندان پيامبر بهترين انسانها هستند، لذا توسل به آنان، آداب خاصي دارد.
از امام عصر (عليه السلام) روايت شده که اگر تصميم داشتيد به وسيله ما به خداوند توجه کنيد، آنگونه سخن بگوييد که خداوند فرموده است: سلام علي آل ياسين. در قرآن مجيد نيز آمده است: فسئلوا اهل الذکران کنتم لا تعلمون.
10. حکمت خداوند در اين خاندان به وديعه گذاشته شده است.
رسول خدا (صلي الله عليه و آله) به حضرت فاطمه عليها السلام فرمود: دخترم! هر کس بر تو درود فرستد، خداوند گناهانش را ميآمرزد و او را در بهشت به من ملحق ميسازد، هر جا که باشم.
11. در مورد استفاده از بخور و امثال آن ميتوان گفت:
اولا. رواياتي درباره استفاده از آنها وجود دارد.
ثانيا. اين از باب صحت مکان، بدنها و هوا است که تجربهها آن را ثابت کرده است.
ثالثا. آن چه گفته شد، عواملي است که به نتيجه گيري امور معنوي کمک ميکند.
12. وجود برخي داروها در اعمال معنوي، علت طبيعي براي معالجات است.
از پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله) روايت شده خداوند ميخواهد که امور با اسباب و ابزار آنها انجام و درست شود، لذا براي هر چيزي سبب و وسيلهاي قرار داده و براي هر سببي شرحي، و براي هر شرحي علمي، و براي هر علمي در سخنگويي.
اصل عمل، بايد بدون اجر و پاداش باشد، خداوند ميفرمايد: و تو بر اين (کار) پاداشي از آنها نميخواهي...، ولي هديه و بخشش جايز است و اشکال ندارد، روايات بسياري نيز اين مطلب را تاييد ميکند.
منبع: yjc.ir
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۳۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بزرگداشت حمزه سیدالشهدا در کشور کمرنگ است
استاد حوزه علمیه قم، گفت: کمترین بها و اهمیت به بزرگداشت حمزه سیدالشهدا داده میشود و صدا و سیما و سایر رسانهها در این زمینه بیتفاوت عمل میکنند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، حجتالاسلام ناصر رفیعی شامگاه چهارشنبه در مراسم بزرگداشت سالروز شهادت حمزه سیدالشهدا (ع) در مرکز تحقیقاتی آیتالله موسوی اردبیلی در اردبیل، اظهار داشت: مظلومیت حمزه سیدالشهدا (ع) تا حدی است که کمترین بزرگداشت و مراسمی در 15 شوال در کشور برگزار میشود، در حالی که سایر مناسبتهای کم اهمیت بزرگ جلوه داده شده و یا نسبت به آن تبلیغات گستردهای انجام میشود.
وی به برگزاری همایشی در قم با محوریت حمزه سیدالشهدا (ع) به صورت بینالمللی اشاره کرد و گفت: در سایه این همایش هشت جلد کتاب منتشر شد و ما توانستیم ابعاد مختلفی از زندگی حمزه سیدالشهدا (ع) عموی پیامبر (ص) را تبیین و تشریح کنیم.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: همه این آثار در سال 1400 به چاپ رسید و قرار است همایش دوم شخصیت مظلوم تاریخ جعفربنابیطالب در 17 آبانماه سالجاری در قم برگزار شود.
رفیعی، افزود: تلاش خواهیم کرد برای این شخصیت عظیم تاریخی نیز 10 جلد کتاب آماده کنیم تا ابعاد شخصیتی جعفربنابیطالب نیز تبیین و تشریح شود.
وی خاطرنشان کرد: از دیدگاه قرآن کریم، کلام پیامبر (ص)، ائمه اطهار و زندگینامه خود حمزه سیدالشهدا (ع) را مورد بررسی و تحقیق قرار میدهیم تا درسهای آموزنده از زندگی عموی پیامبر و مجاهدت او در سختترین شرایط تبیین شود.
استاد حوزه علمیه اضافه کرد: در جنگ احد بهرغم فداکاریها و مجاهدت حمزه (ع) شاهد شکست و به شهادت رسیدن حمزه سیدالشهدا (ع) بودیم که به دنبال اشتباهات محاسباتی در این جنگ امت اسلامی شکست خوردند.
رفیعی بیان کرد: بیش از 30 آیه قرآن به ویژه آیات انتهایی سوره آل عمران در مورد مجاهدت این شخصیت برجسته است که در ذیل این آیات به جایگاه حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) تاکید شده است.
وی یادآور شد: از بین 9 عموی پیامبر (ص)، 2 عمو شامل ابوطالب و حمزه بیشترین مجاهدت را در دوران نبوت پیامبر (ص) انجام دادند که حمزه (ع) به صورت آشکار و صریح از پیامبر دفاع کرده و توانست نام خود را در کنار علی (ع) و جعفر پرآوازه کند.
استاد حوزه علمیه قم، تصریح کرد: پیامبر (ص) نیز از حمزه به عنوان شیر خدا و یار همراه خود یاد کرده و از محبوبترین اسامی ذکر کرده که محبان او در برابر دوزخ و آتش جهنم در امان خواهند بود.
رفیعی از حمزه به عنوان محبوبترین عموی پیامبر یاد کرد و گفت: حتی حضرت علی (ع) بارها از شخصیت بینظیر حمزه یاد کرده و در نامه 28 نهجالبلاغه خطاب به معاویه از حمزه عموی پیامبر (ص) با افتخار یاد میکند.
وی به کلام سایر انبیا و اولیای الهی در مورد منزلت و جایگاه حمزه سیدالشهدا (ع) اشاره کرد و افزود: در اکثر این روایات و احادیث عموی پیامبر با 2 ویژگی خیرخواهی و رسیدگی به فقرا یاد شده و او به تنهایی در کنار پیامبر در مدینه قرار گرفت و بزرگترین حامی و مدافع آن حضرت در دوران مجاهدت و سلحشوریها بوده است.
این خطیب خاطرنشان کرد: هر چند حضرت حمزه (ع) در اوج مظلومیت است، اما آنهایی که عمل به اخلاص کرده و بیشتر از کمیت به کیفیت عمل بها میدهند، همواره دارای ارج و قرب هستند و قطعا رنگ خدایی دادن به کارها انسان را از هوای نفس و شیطانی بر حذر میکند.
رفیعی با انتقاد از صدا و سیما و رسانهها در کمرنگ جلوه دادن بزرگداشت حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) در روز 15 شوال در کشور، اضافه کرد: تاریخ مسلم شهادت حضرت حمزه 15 شوال است و باید این شخصیت بینظیر بیش از گذشته تبیین و جایگاه او مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش تسنیم، در این مراسم مداحی شده و شرکتکنندگان یاد و خاطره عموی پیامبر، حمزه سیدالشهدا (ع) را گرامی داشتند.
انتهای پیام/131/